Text 1 : Plató: Teetet. El saber és l'opinió veritable justificada
"-Doncs bé, pel que sembla, si a algú se li preguntés què és el saber, hauria de contestar que és la recta opinió acompanyada del coneixement de la diferència, ja que, en afegir el terme explicació, d'acord amb aquella definició, és això el que estaria dient.
-Així sembla.
-Si investiguem què és el saber, és del tot estúpid dir que és la recta opinió acompanyada del coneixement, ja sigui de la diferència o de qualsevol altra cosa. Per tant, Teetet, resulta que el saber no seria ni percepció ni opinió veritable, ni explicació acompanyada de l'opinió veritable".
Text 2: Descartes: Meditacions metafísiques.
"Tot allò que jo he admès fins al moment present com allò més veritable i segur, ho he après dels sentits o pels sentits. Ara bé, he comprovat alguna vegada que aquests sentits eren enganyadors, i és usar la prudència no confiar mai del tot en aquells que ens han enganyat un cop. Però, malgrat que els sentits ens enganyen de vegades, pel que fa a les coses poc sensibles i molt allunyades, se'n troben potser moltes altres de les quals hom no pot dubtar raonablement encara que les coneguem per llur mitjà. Per exemple, que jo sóc aquí, assegut a prop del foc, vestit amb una bata, amb aquest paper a les mans, i altres coses d'aquesta natura? I com podria negar que aquestes mans i aquest cos són meus?, si no és, potser, que em comparo amb aquests insensats el cervell dels quals es troba tan enterbolit i ofuscat pels negres vapors de la bilis, que asseguren contínuament que són reis, quan són molt pobres, que vesteixen or i porpra, quan van tots nus, o que s'imaginen que són càntirs o que tenen el cos de vidre."
Text 3: John Locke: Assaig sobre l'enteniment humà
"Suposem, doncs, que la ment sigui, com es diu, un paper en blanc, net de tota instrucció, sense cap idea. Com arriba llavors a tenir-la? D’ones fa la ment amb aquesta prodigiosa quantitat que la imaginació il·limitada i activa de l’home ha enregistrat en ella, amb una varietat gairebé infinita? A aquestes preguntes contesto amb una sola paraula: de l’experiència."
Documental : "Kant per a principiants"
Mario Bunge: La investigació científica
Text 5: LA
NATURA ESTÀ ESCRITA
EN LLENGUATGE MATEMÀTIC
La filosofia està
escrita en aquest llibre tan gran que tenim obert davant dels
ulls, l'univers No és possible d'entendre'l si abans no s'aprèn a
entendre'n el llenguatge, a conèixer-ne els caràcters amb què s'ha escrit. Està
escrit en llenguatge matemàtic i els seus caràcters són triangles, cercles i
altres figures geomètriques. Sense ells és del tot
impossible entendre'n una sola paraula. Sense ells ens trobaríem voltant
vanament en un laberint fosc.
Galileu: Il Saggiatore
1.Per què Galileu
compara l'univers amb un llibre? Quin significat té aquesta
comparació?
2.Què fa falta, segons
Galileu, per llegir adequadament el llibre de la natura
3.Quina relació hi veus
entre aquest text i l'aparició de la ciència moderna?
Text 6: EL MÈTODE
CIENTÍFIC
Podem distingir els
estadis principals del camí de la recerca científica, és a dir, els passos
principals de l'aplicació del mètode científic. Distingim, efectivament, la
següent sèrie ordenada d'operacions :
1. Enunciar preguntes
ben formulades i versemblantment fecunde
2. Arbitrar conjectures,
fundades i contrastables amb l'experiència, per contestar les preguntes.
3. Derivar conseqüències
lògiques de les conjectures.
4. Arbitrar tècniques
per sotmetre les conjectures a contrastació.
5. Sotmetre, al seu
torn, aquestes tècniques a contrastació per comprovar-ne la rellevància i la fe
que mereixen.
6. Dur a terme la
contrastació i interpretar-ne els resultats.
7. Estimar la pretensió
de veritat de les conjectures i la fidelitat de les tècniques.
8. Determinar els
dominis en els quals valen les conjectures i les tècniques, i formular els nous
problemes originats per la recerca.
Mario Bunge: La investigació científica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.